1.UZASADNIENIE PRZYSTĄPIENIA DO KONKURSU
oraz
KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU
SZKOŁY PODSTAWOWEJ W ZALASIU
(na lata 2019 - 2024)
1.1. UZASADNIENIE PRZYSTĄPIENIA DO KONKURSU
1.2.KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKOŁY PODSTAWOWEJ W ZALASIU (na lata 2019 - 2024)
1.1. UZASADNIENIE PRZYSTĄPIENIA DO KONKURSU
Nazywam się Danuta Gwiazda. Zgłaszam swoją kandydaturę na stanowisko dyrektora Szkoły Podstawowej w Zalasiu, ponieważ uważam, że dzięki posiadanym kwalifikacjom, doświadczeniu zawodowemu oraz cechom osobowości będę mogła dobrze realizować zadania, które stoją przed dyrektorem szkoły. W Szkole Podstawowej w Zalasiu pracuje od 1982 roku. Obecnie pracuję dwudziesty rok na stanowisku dyrektora szkoły. Wciąż jednak mam nowe pomysły na działania i zadania, których realizacja przyczyniłaby się do poprawy jakości pracy, funkcjonowania i rozwoju szkoły.
Posiadam wyższe wykształcenie magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym oraz studia podyplomowe z zakresu organizacji i zarządzania oświatą. Ukończyłam wiele różnych form doskonalenia zawodowego. Najbardziej cenię sobie kursy Dyrektor jako lider w procesie tworzenia nowoczesnej szkoły w ramach projektu Akademia Profesjonalnego Nauczyciela, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Zdobyta wiedza i umiejętności wzbogaciły mnie o wiele innowacyjnych i kreatywnych pomysłów, które wykorzystuję w codziennej pracy, zarządzając szkołą.
Znam szczegółową specyfikę szkoły, mam doskonały kontakt z nauczycielami, uczniami i rodzicami. Pomyślnie układa się moja współpraca z organem prowadzącym szkołę, z organem nadzorującym pracę szkoły oraz instytucjami wspomagającymi pracę szkoły. Dotychczasową pracę na stanowisku dyrektora szkoły uważam za okres niezwykle cenny i udany.
Przytoczę kilka najważniejszych zadań, inicjatyw z zakresu wzbogacania warunków lokalowych oraz wyposażenia szkoły, które udało mi się zrealizować w okresie sprawowania przeze mnie funkcji dyrektora szkoły.
Sukcesy osiągnięte dzięki właściwej współpracy z organem prowadzącym szkołę:
- oddanie do użytku nowego budynku szkoły – 2002 r.
- realizacja projektów związanych z pozyskaniem przez szkołę trzech pracowni komputerowych: współfinansowanych ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz funduszy unijnych: 1 pracownia dla szkoły podstawowej, 1 pracownia na potrzeby gimnazjum oraz 1 ICIM w bibliotece szkolnej (Internetowe Centrum Informacji Multimedialnej) – w latach 2000- 2010
- oddanie do użytku sali gimnastycznej, wyposażenie w sprzęt sportowy oraz niezbędne urządzenia sportowe – 2009 r.
- modernizacja części mieszkalnej budynku szkoły z funduszy unijnych na potrzeby szkoły oraz lokalnej społeczności, tj. urządzenie ośrodka przedszkolnego, izby regionalnej, siłowni, świetlicy -2010 r.
- plac zabaw dla dzieci -2010 r.
- monitoring wizyjny w szkole – 2008 r.
- miejsce zabaw dla dzieci – z projektu rządowego „Radosna Szkoła” – 2010r.
- dofinansowanie internetowej sieci bezprzewodowej w budynku szkoły – 2013-2014
- zakup laboratorium językowego do nauki języków obcych – 2014r.
- zakupy pomocy dydaktycznych na potrzeby uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi ,w tym zakup tablicy interaktywnej – 2012 - 2018
- zakup nowych pomocy dydaktycznych, wyposażenia, mebli: na świetlicę, stołówkę oraz dwóch sal przedszkolnych - lata 2012 - 2018
- zakup nowej kserokopiarki kolorowej - 2018r.
- oddanie do użytku nowego ogólnodostępnego placu zabaw dla dzieci -2018r.
- dofinansowanie wyposażenia sal lekcyjnych w laptopy, projektory multimedialne, telewizory z dostępem do Internetu – 2014 - 2018
Kilka przykładów wzbogacania bazy lokalowej szkoły, dzięki inicjatywom zrealizowanym we współpracy z rodzicami:
- praca społeczna przy budowie szkoły, pozyskanie sponsora materiałów budowlanych, praca społeczna i pomoc finansowa przy urządzaniu i wyposażaniu nowego budynku szkoły i sali gimnastycznej, urządzenie boiska, pomoc w zagospodarowaniu terenów zieleni wokół szkoły, pomoc finansowa przy zakupie środków audiowizualnych. Pomoc finansowa oraz rzeczowa odbywa się w każdym roku szkolnym w miarę możliwości finansowych Rady Rodziców i jest uzależniona od potrzeb szkoły w danym roku szkolnym.
Inne przykłady :
- w ramach współpracy z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Łysych szkoła była realizatorem usług z Programu Integracji Społecznej. Dzięki tej współpracy baza szkoły wzbogaciła się o: magnetofony CD/MP3, mikroporty, mikrofony bezprzewodowe, pamięci przenośne, sprzęt sportowy, stroje dla dziewcząt i chłopców do nauki tańca, stroje dla młodszych dzieci do układów tanecznych, choreografii ,itp.
- współpraca z Gminnym Ośrodkiem Kultury Sportu i Rekreacji w Łysych w ramach realizacji projektów unijnych zaowocowała coroczną organizacją akcji „Polska biega”. Dzięki organizacji tej imprezy w plenerze szkoła pozyskała m.in. przenośny sprzęt nagłaśniający, banery akcji, pawilon składany. Kilkudziesięcioletni staż pracy zawodowej pozwolił mi doskonale poznać środowisko uczniowskie oraz potencjał nauczycieli .W ostatnich latach poszerzałam wiedzę i umiejętności informatyczne oraz z zakresu prawa oświatowego. Wdrażanie reformy oświaty (m.in. likwidacja gimnazjum, przekształcenie Zespołu Szkół w Zalasiu w szkołę podstawową, wdrażanie nowej podstawy programowej, tworzenie dokumentacji prawa wewnątrzszkolnego) wymagało również ciągłego doskonalenia zawodowego kadry pedagogicznej. W tym celu angażowałam również nauczycieli do uzupełniania kwalifikacji zawodowych, zgodnych z potrzebami szkoły. W trakcie mojej kadencji na stanowisku dyrektora, uczniowie szkoły odnieśli wiele sukcesów edukacyjnych: np. w konkursach literackich, recytatorskich, językowych, plastycznych, artystycznych, ekologicznych i sportowych.
Udział w konkursie na dyrektora szkoły Podstawowej w Zalasiu traktuję jako poważne wyzwanie. Mijająca, długoletnia kadencja obfitowała w różnorodne przedsięwzięcia nie tylko inwestycyjne, ale udało się także realizować wiele innych inicjatyw edukacyjnych, projektów o charakterze dydaktyczno - wychowawczym, profilaktycznym, sportowym. Udało się to wszystko zrealizować dzięki owocnej współpracy i przychylności władz oświatowych, pracowników szkoły, współpracy z rodzicami naszych wychowanków. Podejmując tak ważną decyzję o przystąpieniu do konkursu na stanowisko dyrektora zdaje sobie sprawę z ponoszenia odpowiedzialności za całokształt funkcjonowania szkoły.
1.2 KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKOŁY PODSTAWOWEJ W ZALASIU ( na lata 2019-2024)
W bieżącym roku szkolnym w Szkole Podstawowej w Zalasiu funkcjonują: dwa oddziały przedszkolne: jeden dla dzieci 3-4 - letnich oraz jeden dla dzieci 5-6 - letnich, osiem oddziałów szkoły podstawowej, jeden oddział gimnazjalny. Łącznie do szkoły uczęszcza 178 dzieci i uczniów z następujących miejscowości : Zalas, Piątkowizna, Wyżega, Klenkor, Łączki, Antonia, Wejdo. Szkoła ma status szkoły publicznej. Około 40 % uczniów jest dowożona do szkoły przez rodziców lub dojeżdża autobusem szkolnym.
Koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły oparta została na dotychczasowym dorobku szkoły i możliwościach bazowych szkoły oraz kadrowych placówki. Uwzględnia także przepisy prawa oświatowego, dokumenty wewnątrzszkolne: Statut szkoły, Program wychowawczo- profilaktyczny, wnioski z pracy szkoły oraz sprawowanego nadzoru pedagogicznego przez dyrektora szkoły. Chciałabym zachować pewne kierunki działań, wprowadzając jednocześnie własne pomysły. Mam świadomość szczególnej odpowiedzialności z tytułu pełnienia funkcji dyrektora. W swojej pracy będę dbała o:
- ukazywanie wartości wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności
- rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki, wspieranie rozwoju ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określanie drogi dalszej edukacji
- realizację kierunków polityki oświatowej państwa,
- tworzenie pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku,
- właściwy klimat sprzyjający uczniom, nauczycielomi rodzicom.
BAZA SZKOŁY
Na bazę lokalową szkoły składa się: budynek szkoły połączony łącznikiem z salą gimnastyczną. Szkoła mieści się w nowym, jednopiętrowym budynku oddanym do użytku w 2002r. Posiada następujące pomieszczenia do dyspozycji uczniów:
- 10 sal lekcyjnych, w tym :1 pracownia informatyczna i 1 pracownia językowa
- świetlica szkolna
- biblioteka wraz z centrum multimedialnym
- stołówka,
- 2 sale do zajęć przedszkolnych
- salka do zajęć rewalidacyjnych
- plac zabaw
Wszystkie sale lekcyjne posiadają dostęp do Internetu, w tym osiem sal wyposażonych jest w laptopy lub komputery stacjonarne oraz projektory multimedialne, jedna sala wyposażona jest w tablicę interaktywną.
Najważniejszym zadaniem do realizacji w najbliższym czasie z tego obszaru działania szkoły będzie budowa windy zewnętrznej przy szkole. Z uwagi na to, iż obecnie uczęszcza do szkoły dwóch uczniów niepełnosprawnych , którzy korzystają z wózków inwalidzkich, inwestycja jest niezbędna. Podjęłam w tym roku szkolnym wiele działań w tym zakresie. Mam głęboką nadzieję, że inwestycja zostanie zrealizowana i ułatwi codzienny pobyt tym uczniom w przestrzeni szkolnej.
Drugim priorytetowym zadaniem z zakresu wzbogacania bazy szkoły jest potrzeba zakupu nowej pracowni komputerowej lub modernizacja istniejącej. Z uwagi na ciągły postęp i rozwój technologii informacyjno - komunikacyjnych konieczny jest zakup nowych komputerów, aby można było wykorzystywać na lekcjach nowoczesne narzędzia TIK. Podjęłam również działania w tym kierunku, a mianowicie złożyłam wniosek o dofinansowanie pracowni informatycznej ze środków województwa mazowieckiego (kwiecień 2019r.).
KADRA PEDAGOGICZNA
W szkole zatrudnionych jest 20 nauczycieli , łącznie z dyrektorem, w tym 16 nauczycieli pełnozatrudnionych oraz 4 nauczycieli pracuje w niepełnym wymiarze czasu pracy. Wszyscy posiadają wykształcenie wyższe magisterskie oraz kwalifikacje do nauczania co najmniej 2-3 przedmiotów. Dominującą grupę stanowią nauczyciele dyplomowani z wieloletnim stażem pracy oraz doświadczeniem zawodowym. Nauczyciele kontraktowi i mianowani , którzy stanowią zdecydowaną mniejszość (5 osób) są również zaangażowani w swoją pracę, podejmują szereg inicjatyw, chętnie się dokształcają oraz zdobywają kolejne szczeble awansu zawodowego.
MISJA SZKOŁY
Nasza szkoła stwarza warunki do wszechstronnego rozwoju ucznia. Wyposaża w odpowiednią wiedzę , kształtuje umiejętności i twórcze postawy , rozwija zainteresowania , motywuje do rzetelnej i systematycznej pracy. W swych działaniach kieruje się dobrem ucznia , jego możliwościami i predyspozycjami. Szkoła ukazuje właściwe wzorce zachowań międzyludzkich, uczy koleżeństwa przyjaźni i szacunku dla drugiego człowieka. Kształci postawy patriotyczne przejawiające się w poczuciu silnej więzi emocjonalnej, społecznej i kulturowej z własnym narodem, regionem, jego historią i tradycją. Szkoła wspiera rodziców w wychowaniu, troszczy się o bezpieczeństwo i zdrowie, uwrażliwia na piękno świata , budzi szacunek dla środowiska naturalnego. Pragniemy przygotowywać uczniów do podejmowania właściwych decyzji, samodzielnego myślenia, aktywnego udziału w życiu społecznym. Staramy się o to, aby uczniowie w szkole czuli się bezpiecznie, czerpali radość ze zdobywanej wiedzy,
a rodzice czerpali radość z rezultatów naszej współpracy.
WIZJA SZKOŁY
Szkoła Podstawowa w Zalasiu to szkoła:
- nowoczesna, przyjazna, przygotowująca uczniów do samodzielnego funkcjonowania w otaczającym świecie jest miejscem, w którym uczeń w atmosferze bezpieczeństwa, wzajemnego szacunku
- i zrozumienia oraz wsparcia ze strony nauczycieli i rodziców nabywa wiedzę, a także umiejętności niezbędne do dalszego kształcenia.
Priorytetem naszej szkoły jest przestrzegania wszelkich zasad, które właściwie kształtują osobowość młodego człowieka oraz przygotowują go do odnoszenia sukcesów w nauce i w życiu na miarę jego możliwości.
DZIAŁANIA W OBSZARZE DYDAKTYCZNYM
Głównym celem pracy edukacyjnej jest dążenie do wszechstronnego rozwoju ucznia. Zadaniem szkoły jest wyposażenie ucznia w wiedzę i kompetencje, by był odpowiedzialnym, kreatywnym i wrażliwym człowiekiem, aby potrafił uczyć się przez całe życie . Szkoła ma zapewnić wysoki poziom procesu dydaktycznego , stwarzający każdemu uczniowi szansę rozwoju, umożliwiający osiąganie wysokich efektów dydaktycznych. Zadaniem dyrektora szkoły i główną funkcją szkoły jest organizowanie procesu dydaktyczno - wychowawczego. Niezwykle ważne jest , aby poruszać się w tym obszarze sprawnie i kompetentnie, podejmować działania z korzyścią dla rozwoju uczniów. Moimi priorytetami będą:
- organizowanie i planowanie procesów edukacyjnych sprzyjających uczeniu się
- stwarzanie warunków do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów poprzez poszerzanie oferty edukacyjnej szkoły np. organizowanie zajęć pozalekcyjnych w formie kół zainteresowań, z uwzględnieniem potrzeb i uzdolnień uczniów
- wdrażanie programów nauczania gwarantujących realizację podstawy programowej, z uwzględnieniem możliwości, potrzeb i aspiracji uczniów
- podnoszenie efektów pracy dydaktyczno - wychowawczej szkoły, wyników nauczania,
- promowanie uczniów osiągających sukcesy w różnych dziedzinach
- zwiększenie motywacji uczniów do nauki,
- podnoszenie aspiracji i chęci dążenia do osobistych sukcesów,
Szczególną wagę chciałabym też nadać: wychowaniu patriotycznemu, popularyzacji czytelnictwa, rozwijaniu kompetencji informatycznych, kształtowaniu i rozwijaniu kompetencji kluczowych.
DZIAŁANIA W OBSZARZE:
WYCHOWAWCZYM, OPIEKUŃCZYM, PROFILAKTYCZNYM
Ważne miejsce w codziennej pracy zajmują zagadnienia wychowawczo– profilaktyczne szkoły. Wynikają one z programu wychowawczo - profilaktycznego i mają na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie właściwych zachowań. Są ukierunkowane na wychowanie ucznia , który ma być człowiekiem uczciwym, umiejącym żyć z innymi i dla innych, który akceptuje siebie, ma poczucie własnej wartości i jest odpowiedzialny za podejmowane decyzje. Najważniejsze działania szkoły z tego obszaru dotyczą wspierania dzieci i młodzieży w rozwoju ku pełnej dojrzałości fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej, społecznej zgodnie z możliwościami uczniów. W realizacji zadań wychowawczych dążę do jednolitości oddziaływań rodziców i szkoły. Moimi priorytetami w tym obszarze będą:
- uwrażliwianie uczniów na potrzeby innych, szanowanie tradycji rodzinnych, szkolnych i narodowych,
- monitorowanie wypełniania obowiązku szkolnego, sytuacji wychowawczej uczniów
- zapewnienie warunków do rozwoju samorządności uczniów, wspieranie inicjatyw samorządu, aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły
- wspieranie ucznia w budowaniu poczucia własnej wartości,
- wspieranie w prawidłowym rozwoju
- promowanie nawyków zdrowego stylu życia, aktywności fizycznej i działań o charakterze proekologicznym
- wdrażanie uczniów do zdrowego, bezpiecznego i wolego od nałogów stylu życia
- dbanie o kultywowanie tradycji kurpiowskich
- stała troska o zapewnienie życzliwej atmosfery opartej na kulturze osobistej nauczycieli, uczniów i rodziców,
DZIAŁANIA W OBSZARZE:
WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI I ŚRODOWISKIEM LOKALNYM
Działania naszej szkoły mają również na celu aktywizowanie społeczności lokalnej oraz promowanie wartości edukacji. Wszyscy bowiem zdajemy sobie sprawę, że dobrej jakości edukacja w szkole podstawowej to dobra inwestycja , a waga różnorodnych zadań, inicjatyw, oddziaływań wychowawczych, edukacyjnych wymagają nieustannego starania i troski o wzrost jakości pracy placówki. Priorytetami w tym obszarze będzie:
- właściwa współpraca z organem prowadzącym szkołę, z organem nadzorującym pracę szkoły
- współpraca z rodzicami oraz instytucjami wspomagającymi pracę szkoły
- angażowanie rodziców do działań na rzecz szkoły
- promowanie szkoły w środowisku lokalnym
- organizacja uroczystości i wydarzeń integrujących lokalną społeczność, np. kontynuowanie organizacji festynów rodzinnych, wieczorków poezji, uroczystości szkolnych z udziałem rodziców oraz gości
- troska o tworzenie pozytywnego wizerunku szkoły
DZIAŁANIA W OBSZARZE ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE
Moje działania w tym obszarze będą dotyczyły wypełniania podstawowych obowiązków dyrektora wynikających z przepisów prawa oświatowego. Dużo uwagi będę przywiązywała do:
- sprawnego kierowania pracą szkoły i reprezentowania jej na zewnątrz
- sprawowania nadzoru pedagogicznego
- zapewnienia należytej opieki nad uczniami oraz stwarzania warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego
- realizacji uchwał rady pedagogicznej
- właściwej współpracy z organami szkoły,
- nadzorowania realizacji podstawy programowej
- monitorowania wszystkich obszarów pracy szkoły
- wykonywania zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę
- wzbogacania form działalności dydaktycznej , wychowawczej, opiekuńczej,
- współpracy z radą pedagogiczną, rodzicami i samorządem uczniowskim
ZAKOŃCZENIE
Podsumowując pragnę stwierdzić, że dołożę wszelkich starań, aby szkoła optymalnie realizowała zamierzenia we wszystkich obszarach jej funkcjonowania. Postaram się poprzez swoją postawę, zaangażowanie i pomysły aktywizować grono pracowników szkoły do twórczej, zespołowej i odpowiedzialnej pracy na rzecz rozwoju naszej szkoły, a zwłaszcza dobra naszych dzieci i uczniów .
mgr Danuta Gwiazda
2. ŻYCIORYS Z OPISEM PRZEBIEGU PRACY ZAWODOWEJ
mgr Danuta Gwiazda
nauczyciel dyplomowany
Staż pracy 36 lat, w tym na stanowisku dyrektora 19 lat.
Urodziłam się 10 marca 1964 roku w Łysych. Moi rodzice prowadzili gospodarstwo rolne. W wieku 6 lat rozpoczęłam naukę w szkole. W 1978 roku ukończyłam Szkołę Podstawową w Wejdzie. Następnie kontynuowałam naukę w Liceum Ekonomicznym
w Mławie na kierunku ekonomika i organizacja przedsiębiorstw handlowych. Szkołę średnią ukończyłam w 1982 roku. Od 1 września 1982 r. rozpoczęłam pracę zawodową jako nauczycielka języka polskiego, geografii i wychowania fizycznego. W latach 1983-1984 ukończyłam studium pedagogiczne w Warszawie, uzyskując kwalifikacje pedagogiczne do nauczania geografii. W latach 1984-1986 pracowałam w województwie śląskim, w Szkole Podstawowej w Rudzicy. Prowadziłam zajęcia opiekuńczo - wychowawcze na świetlicy szkolnej, uczyłam historii oraz prowadziłam sekretariat szkoły. Od 1986 r. do chwili obecnej pracuję w Szkole Podstawowej w Zalasiu, w tym w latach 1999- 2017 w Zespole Szkół w Zalasiu. W związku z reformą oświaty w 1999 r. szkoła została przekształcona w zespół szkół, a obecnie ponownie jest to szkoła podstawowa. W latach 1989 – 1994 studiowałam w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Olsztynie na Wydziale Humanistycznym, kierunek: filologia polska. W 1994 roku ukończyłam wyższe studia i uzyskałam tytuł magistra. W 2001 roku ukończyłam kurs kwalifikacyjny w Ostrołęce: „Organizacja i zarządzanie oświatą”, następnie uzupełniłam swoje kwalifikacje w Wyższej Szkole Społeczno - Ekonomicznej w Gdańsku. W roku 2005 ukończyłam studia podyplomowe w zakresie „Polityki Oświatowej – Organizacji i Zarządzania”. W każdym roku szkolnym uzupełniam swoją wiedzę na szkoleniach, warsztatach, seminariach i innych formach doskonalenia zawodowego. Od 1 sierpnia 1999 r. do chwili obecnej pełnię funkcję dyrektora szkoły. Obecnie mieszkam w Zalasiu, w gminie Łyse. Mam dwoje dorosłych dzieci: syna Tomasza i córkę Joannę.
Nagrody i wyróżnienia: nagrody (9) Wójta Gminy Łyse ( w latach 2000- 2014), złota odznaka Związku Nauczycielstwa Polskiego, liczne certyfikaty, podziękowania, wyróżnienia np. III nagroda w konkursie literackim „Losy Kurpiów- sukcesy i porażki”, Certyfikat Akademii Profesjonalnego Nauczyciela, Certyfikat uczestnictwa w warsztatach budowy Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych, dyplom z podziękowaniem za wieloletnią pracę w Samorządzie Gminy Łyse z okazji XX-lecia funkcjonowania Samorządu Terytorialnego 1999-2010, podziękowanie za działania na rzecz aktywizacji i integracji mieszkańców gminy Łyse – za udział w Programie Integracji Społecznej (2007 - 2010) - od Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, nagroda Prezesa Związku Kurpiów (2018r) - Kurpik 2017 za zasługi w dziedzinie: Ochrona Dziedzictwa Kulturowego oraz promowania wartości i tradycji kurpiowskich, Certyfikat za udział w Międzynarodowym Projekcie „Piękna nasza Polska cała” realizowanym z okazji 100 rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę ( 2019r.)
mgr Danuta Gwiazda